Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


Sosiale medier i arbeidslivet nyttig eller bare vås?

Arbeidslivstelefonen

Åpningstider på telefonen

Del artikkelen med venner og kolleger

Sosiale medier er begreper som har kommet på banen de siste årene og mange spør seg om dette er noe vi har nytte av, eller om det bare er noe som ”stjeler” enda mer av tiden vi har tilgjengelig.

Vår teknologiske verden går videre i stor fart og de fleste av oss må, og vil, helst henge med. Tilgjengligheten til all mulig informasjon og muligheten til å gi informasjon er nesten sagt ubegrenset, og det er jo slik de fleste ønsker å ha det.

”Helt ubrukelig” sier enkelte

Det har vært et stort fokus i mange bedrifter og virksomheter om det skal være tillatt å bruke Facebook, Twitter og andre sosiale medier i arbeidstiden. Generelle regler innenfor dette område finnes ikke, men at mange kan ha stor nytte av å dele både kompetanse og erfaringer i sosiale medier, er helt sikkert.

Forskjellen mellom de som bruker de nye mulighetene som finnes i vår teknologiske verden og de som ikke gjør det, blir raskt enda større. Dagens unge vokser opp med mobiltelefon og pc, noe som var helt utenkelig for få år siden. Det er gjort undersøkelser blant unge som skal utføre eksamensoppgaver. Noen får muligheter både til å blogge og bruke sosiale medier samtidig som de løser oppgaver. Enkelte unge hevder at de løser oppgavene bedre på denne måten, enn om de måtte løse eksamensoppgavene på tradisjonell måte ved kun å benytte sin egen innlærte kunnskap.

Nyere forskning viser at den menneskelige hjerne er i ferd med å endre karakter og å utvikle seg annerledes. Den blir mer fleksibel og funksjonell når den kan jobbe med flere ting samtidig. Før var vi opptatt av å bare konsentrere oss om en ting, men utviklingen nå går på at hjernen arbeider mer effektivt med ”flere” tanker i hodet samtidig.

” Hva skal vi med alt det nye”

Hvordan vil dette påvirke arbeidslivet? Dagens unge som er attraktive i arbeidsmarkedet jobber nettopp på denne måten. De holder seg oppdatert innenfor alle forhold i det digitale rom, både den kreative og analytiske tilnærming og til resten av det sosiale nettet. De ser hele tiden etter de grepene som gir mest utbytte. Dette krever både forståelse for nettets nye dynamikk og vilje til endring. Mange bedrifter og virksomheter har for lengst fått opp øynene for sosiale medier som en viktig informasjonskanal. Det som gjenstår i arbeidslivet er å finne regler og rutiner for hvordan dette skal brukes til noe fornuftig og nyttig, og ikke til aktiviteter som stjeler verdifull tid fra arbeidsgiver.

”Mange bruker sosiale media, også bedrifter”

Siden sosiale medier kan benyttes både privat og i jobbsammenheng, vil det kunne skape nye problemstillinger mellom leder og ansatte. Den enkelte kan definere venner og innsynsgrad på sin konto. Dette gir en mulig åpning for leder, dersom denne er definert som venn, til å følge med hva den ansatte gjør, for eksempel når han er sykmeldt. Dette er ikke uproblematisk.

Vi sier at medarbeiderne er bedriftens viktigste ressurs. Hvis vi mener noe med det må vi tro på og stole på våre ansatte, men regler og rutiner for hvordan sosiale medier skal brukes i arbeidstiden vil tvinge seg fram.


Legg til kommentar

19. april, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?