Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


En leder som ser deg...

Arbeidslivstelefonen

Åpningstider på telefonen

Del artikkelen med venner og kolleger

Er dette en ønskedrøm eller virkelighet? Vi i Arbeidslivstelefonen får mange henvendelser fra medarbeidere som har noe å si om sin leder, hvordan denne personen er, og hvordan de skulle ønske at han eller hun var. Alle har en oppfatning av hvordan en leder skal være, og det mange ønsker seg er en leder som ikke bare er der, men som er reelt tilstedeværende og ser sine medarbeidere .

 Vi får også telefoner fra ledere som bryr seg om sine medarbeidere. De ønsker som regel råd og veiledning om hvordan de kan hjelpe ansatte som sliter med psykiske helseproblemer eller som har andre vanskelige problemstillinger i livet. Dette viser at ledere også er vanlige mennesker som til tider trenger noen å snakke med om arbeidslivets utfordringer.

 I arbeidslivet er det mange forskjellige mennesker som har det til felles at de vil gjøre en ordentlig jobb, samtidig som de ønsker å bli sett og verdsatt. 

En leder som ser de ansatte for hvem de er, og som det også går å prate med, er en leder med gode egenskaper. Gode lederegenskaper Handler nettopp om å se, fange opp situasjoner og lede medarbeiderne i arbeidslivet. En leders viktigste oppgave er å få sine medarbeidere til å lykkes. Når dette skjer har de fleste virksomheter også mulighet til å lykkes, og dermed nå sine mål.

Etter å ha jobbet som leder i mange år, er det ting jeg ser tilbake på som jeg kunne ha gjort annerledes. Noen av de viktigste, og kanskje de vanskeligste av oppgavene mine, var å se alle mine medarbeidere. Ikke bare de tøffe og høyrøstede, men også de som ikke gjorde så mye av seg og som kanskje hadde tøffe dager. 

Ett klapp på skulderen et nikk og god dag eller god helg, kan gjøre mye i en vanskelig hverdag for mange. 

Det enkle er ofte det beste - er Rema 1000 sitt slagord. Nettopp slik er det i arbeidslivet også. De ansatte setter pris på en tydelig leder som ikke ”pakker ting inn i bomull” eller som sier så mye at han eller hun ikke får sagt noen ting. Det er lett å gjøre, og ikke minst si, kompliserte og vanskelige ting, mens det enkle ofte blir oversett og ikke sagt.

I våre mange samtaler er det mange som sliter på jobben. Noen samtaler går på mobbing og trakassering, og her har leder et stort og viktig ansvar. For den som føler seg mobbet er det utrolig viktig å ha en leder som ser og fanger opp de farlige elementer rundt dette, og som tar tak i situasjonen. på en ordentlig måte.

Ifølge Arbeidsmiljøloven skal alle virksomheter ha rutiner for saksgang når ansatte melder om mobbing/ trakassering.

En leder som er med på å skape et raust arbeidsliv der det er plass for alle, og da spesielt de som trenger et arbeid for å holde seg friske, gjør en viktig jobb og er et viktig menneske for mange.

Du som medarbeider, kan også være en viktig bidragsyter på nettopp dette å se de du har rundt deg. Det kan være kolleger, tillitsvalgte eller din leder. Husk at din leder heller ikke er noen supermenneske, og som alle andre kan ledere også ha dager da det er godt at noen ser de. 

Det er riktig å ha respekt for sin overordnede. Dette kan også innebære å komme med synspunkter når det er noe du ikke er enig i. Hvis du sier i fra på en ordentlig måte og hensikten er å bidra til å gjøre virksomheten bedre, vil din leder enda lettere se deg som den gode medarbeideren du er. 

Målet er at ansatte og ledere sammen kan gjøre hverandre gode og dermed ha større muligheter til å lykkes med arbeidsoppgavene og hele virksomheten.


Legg til kommentar

24. november, 2024
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
Opprett bruker
Glemt passord?