Bedriftens nettiquette
Del artikkelen med venner og kolleger
|
|
En undersøkelse gjort av Datatilsynet viser at annenhver arbeidstaker mener det er uheldig om arbeidstaker kan se hvem man utveksler epost med. Allikevel er det kun 4 av 10 som har en nettiquette som forteller hvor grensene går.
Nesten halvparten av de spurte mener det er problematisk om arbeidsgiver eller lærested kan se hvem man veksler epost med, mens om lag tre av fem spurte mener det er problematisk om arbeidsgiver eller lærested kan lese innholdet i eposten.
Kun 27 prosent syns det er problematisk at arbeidsgiver kan se hvilke nettsider man har besøkt.
Stoler på arbeidsgiver
I undersøkelsen ble det også stilt spørsmål til om man har tillit til sin arbeidsgiver. Kun 16 prosent oppga at de hadde liten eller ingen tillit til arbeidsgiveren, noe som gjør norske arbeidstakere til de mest tillitsfulle i EU sammen med danskene.
Allikevel øker antall henvendelser til Datatilsynet med spørsmål om personvern på arbeidsplassen. Både arbeidstakerne og arbeidsgiveren ønsker å vite hvilke tiltak som er lovlige. Begge lurer på hvor langt man kan gå når det gjelder innsyn i epost.
Mer kontroll og overvåkning
Datatilsynet mener at det i fremtiden vil bli større press på bruk av kontroll- og overvåkningssystemer blant bedriftene.
- Vi antar at flere arbeidsgivere nesten føler seg presset å ta i bruk kontrollmulighetene som følger med når man kjøper nye data- og telefonsystemer. De har jo tross alt betalt for det, sier Astrid Flesland, Datatilsynets fagansvarlige for arbeidslivssektoren.
Hun syns det er svært uheldig om arbeidsgivere tar slike kontrollmuligheter i bruk uten å ha vurdert om tiltaket faktisk er nødvendig.
- Det er viktig å spørre seg om hvilken virkning dette vil få for arbeidsmiljøet. Stoler man virkelig så lite på de ansatte, spør hun.
Klare retningslinjer
Datatilsynet anbefaler alle bedrifter klare retningslinjer for bruk av datasystemet. Det er viktig at de ansatte gjennom informasjon blir gjort godt kjent med retningslinjene slik at de kan innrette seg etter dem.
Nettiquetten er en skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som setter grenser for bruk av internett, i tillegg til at den opplyser om farer som følger internett, ressurstapet ved misbruk og eventuell logging. Dette er en grei måte å få innført synlige retningslinjer angående nettbruk, i tillegg til at det informerer den ansatte om farer og ulovligheter.
En undersøkelse gjort på absentia.no, viser at kun 4 av 10 av de spurte har en nettiquette på sin arbeidsplass.
(13.10 2005)