Søk på absentia.no
In Absentia - det ultimate sykefraværssystemet
Logg på
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?

Annonsere
Om Absentia
Kontakt oss


4 av 10 savner tilbakemeldinger
Del artikkelen med venner og kolleger

En ny norsk undersøkelse viser at 4 av 10 arbeidstakere savner tilbakemeldinger fra sine kollegaer. Og, hver fjerde mener de har for få muligheter til å påvirke arbeidsmiljøet. Arbeidstilsynet sin kampanje om gode kollegaer skal sette fokus på dette.

Direktør i Arbeidstilsynet, Ingrid Finboe Svendsen, mener det er et stort potensial for et bedre arbeidsmiljø i Norge.

– Arbeidsmiljøet er først og fremst leders ansvar. Men alle arbeidstakere må bli mer bevisst sitt ansvar og sine muligheter til å påvirke arbeidsmiljøet positivt. Å gi tilbakemeldinger, både faglig og sosialt, er viktig for et godt arbeidsmiljø, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet.

Les om kampanjen "Gode kolleger - en del av jobben".

Menn minst fornøyd

Undersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup, og viser at spesielt menn ønsker oftere tilbakemeldinger fra sine kolleger, og har minst tro på at de kan påvirke arbeidsmiljøet. Ni prosent av norske menn oppgir at de bare får tilbakemeldinger en gang i året eller aldri. Samlet sett sier tre av ti at de bare får tilbakemeldinger fra kolleger en gang i måneden eller sjeldnere.

- En god kultur for tilbakemeldinger på arbeidsplassen gjør at folk føler seg sett og verdsatt, og det bidrar til læring og utvikling. Det er ikke alltid nok at arbeidsgiver følger arbeidsmiljøloven til punkt og prikke for at jobben skal være et godt sted å være. I virkelig gode arbeidsmiljøer tar også de ansatte ansvar og bidrar positivt til at jobbhverdagen blir god for alle. Det handler i stor grad om å være en god kollega, sier direktør i Arbeidstilsynet Ingrid Finboe Svendsen.

Gode kolleger er stressmedisin

Oslofolk mener selv de er de beste kollegene, mens trøndere og nordlendinger gir seg selv dårligst karakter. Forskning viser at sosial støtte fra kolleger er en viktig buffer mot stress, sykdom og overbelastning. Tall fra SINTEF har vist at så mye som to tredjedeler av langtidssykefraværet helt eller delvis skyldes forhold på jobben, og stress er en viktig årsak til sykdom. En dansk studie viser at psykososiale faktorer forklarer 29 prosent av alt sykefravær.

– Gode og støttende kolleger gjør at man takler større utfordringer. Det betyr at fravær av god kollegial støtte, og et dårlig psykososialt arbeidsmiljø kan oppleves som psykiske belastninger på jobb. Dette kan igjen føre til helseproblemer og sykefravær, sier Ingrid Finboe Svendsen.

[Les pressemelding fra Arbeidstilsynet]


Legg til kommentar

20. oktober, 2018
Du må være logget inn (eller registrere deg) for å delta i diskusjonen.
Log In
 
 
Opprett bruker
Glemt passord?